Laxgryta på thailändskt vis!

Eftersom jag avgudar asiatisk mat, blir det att jag lagar det ganska ofta. Det är dock första gången jag använder lax och det blev faktiskt inte så pjåkigt. Men återigen - fäääärska råvaror!! Skulle kunna tjata ihjäl mig om det, men framför allt när man ska laga wok, är skillnaden enorm! Frysta wokgrönsaker är ingen hit..

Du behöver (till ca 4 portioner):

500 g färsk laxfilé
1/2 purjolök 
150 g sockerärtor 
50-70 g färsk babyspenat
1 röd chilifrukt
1 vitlöksklyfta 
1-2 burkar kokosmjölk (beroende på hur mycket sås man vill ha, jag använde ca 1,5)
1-2 msk röd currypasta
saft av 1/2 lime
olja till stekning
koriander

Gör så här:    

1. Skär laxen i medelstora tärningar. 
Dela, skölj och skiva purjolöken grovt. 
Skölj sockerärtorna och babyspenaten noga. 
Finhacka vitlöken. 
Dela och kärna ur chilin (eller behåll kärnorna om du vill ha extra hetta) och skär den i tunna strimlor. 
2. Hetta upp ett par matskedar olja i en wokpanna och lägg i vitlöken, currypastan och chilin, och fräs snabbt på hög värme. 
3. Tillsätt purjon och låt fräsa tills den är någorlunda mjuk. 
4. Häll i kokosmjölken och låt det koka upp. 
5. Rör försiktigt ner spenaten och sockerärtorna, lägg i laxen och pressa över limesaften (rulla gärna limen mot bordsskivan innan du delar den så får du ut mer saft). 
6. Låt koka på svag värme i ett par minuter tills laxen är klar. Smaka av med lite koriander. 

Servera med jasminris. 

Smaklig spis!   


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0