Pizza på mitt vis

Med två års kneg på en pizzeria i bagaget, är det inte mer än rätt att mitt första inlägg i bloggen handlar om just pizza - på mitt vis.

En riktigt god pizza börjar med en bra deg. Själv föredrar jag Leila Lindholms pizzadeg som ger en fluffig och fin botten i amerikansk stil.

Du behöver:

50 g färsk jäst (för matdegar)
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
0,5 dl olivolja
3 dl ljummet vatten
7 dl vetemjöl special

Gör så här:

1. Värm vattnet till 37 grader och smula ner jästen. Rör ner sockret, saltet och oljan.
2. Blanda ner lite mjöl i taget, tills degen är smidig och elastisk och spar resten av mjölet till utbakningen.
3. Jäs degen i en bunke under en fuktad bakduk i 25 min.
4. Baka ut degen med hjälp av en kavel, till en stor eller flera små pizzor. KullaGullas tips! Kavla ut degen direkt på bakplåtspappret så slipper du flytta pizzan.

Medan pizzadegen jäser kan du passa på att göra tomatsåsen, skiva påläggen till pizzan, samt sätta ugnen till 225 grader (varmluftsugn: 200 grader).

KullaGullas Pizzasås: 

1 burk krossade tomater 
Tomatpuré (delikatesskryddad) efter behag
Svartpeppar 
Kyndel
Oregano 
Basilika
Flingsalt 
Ev. pressad vitlök 

När degen och tomatsåsen är klar är det bara påläggen kvar och där kan man använda i stort sett vad som helst. 
Min senaste pizza stoltserade med följande pålägg: 

ca 300g riven mozzarellaost
100 g parmaskinka 
2 stora paprikor 
8 färska champinjoner 
150g plommonkörsbärstomater 
Ruccola till garnering 

Grädda pizzan i mitten av ugnen i ca 20 min (tiden kan variera på ugn, samt pizzans tjocklek).
 
Lycka till och låt väl smaka!

/KullaGulla







Kommentarer
Postat av: Sara

Ska bli kul att få lite inspiration och mattips. :) Kram Sara

2011-12-16 @ 19:11:34
URL: http://intebarasaraolofsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0